Sociaal en duurzaam ondernemen

Reisbrigade biedt mooie reizen aan. Wie met Reisbrigade reist weet dat we meer bieden dan alleen mooie reizen, namelijk een positieve impact bij de lokale bevolking en een positieve impact op de plaatsen waar jullie naartoe gaan. We streven ernaar een reis aan te bieden die jou onvergetelijke herinneringen geeft en waarbij de lokale bevolking optimaal profiteert van je bezoek.

Reisbrigade is een sociale onderneming. Dit houdt in dat we niet ‘zomaar’ een reisorganisatie zijn, maar een onderneming die ook niet-financiële doelen nastreeft. Voor jou zetten we alles even op een rijtje:

Onze missie, die tevens in onze statuten staat, ziet er als volgt uit:
Door mensen te verbinden, verrijken we levens.

De bijhorende visie:
Wij geloven in toerisme met een positieve bijdrage aan natuur, mens en cultuur.

En dit is onze strategie:
We streven ernaar een reis aan te bieden die jou onvergetelijke herinneringen geeft én waarbij de lokale bevolking optimaal profiteert van je bezoek. We kiezen voor kleine, lokale partners zodat er meer geld in het vakantieland blijft en de sociaal economische positie van de lokale bevolking sterker wordt. Zo streven we naar een eerlijkere verdeling van internationale geldstromen. Tijdens een reis kiezen we bijvoorbeeld voor lokale gidsen, we overnachten in kleinschalige accommodaties, we bezoeken lokale initiatieven en bieden activiteiten aan waarbij we de natuurlijke omgeving niet verstoren. We behandelen anderen en onze omgeving zoals we zelf ook behandeld willen worden.

Social EnterpriseLogo van social entreprise

Sinds januari 2022 is Reisbrigade toegelaten tot het netwerk van Social Enterprise NL en daar zijn we heel trots op. Dit platform zorgt voor verbinding en ondersteuning van en tussen sociale ondernemingen. Samen proberen we de maatschappelijke impact te vergroten. Lees meer over de kenmerken van een Social Enterprise en waarom we daar zo trots op zijn op onze pagina Social Enterprise. Er zijn nog niet heel veel reisorganisaties verbonden aan dit netwerk, maar hopelijk komt daar snel verandering in.

Code Sociale Ondernemingen

Reisbrigade is sinds april 2022 opgenomen in het Register van Code Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op de grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. De code omvat vijf principes, die tezamen laten zien waar sociaal ondernemen voor staat. Onze registratie laat zien dat we niet enkel zeggen dat we sociale en maatschappelijke impact maken, maar dit ook doen in de praktijk.

Logo SGRSGR Garantiefonds

Reisbrigade is lid van de SGR. Reis geboekt? Dan wil je natuurlijk dat jouw betaling in goede handen is. De SGR is een stichting die reizigers beschermt tegen faillissementen. En hoewel we natuurlijk hopen dat we nooit gebruik hoeven te maken van het Garantiefonds, vinden we het een fijn gevoel dat onze Reisbrigade-reizen onder deze garantie vallen.

SDG’s van Reisbrigade
SDG’s zijn Sustainable Development Goals, of in beter Nederlands: ontwikkelingsdoelen. Reisbrigade zorgt ervoor dat jij met het boeken van je reis meewerkt aan de volgende SDG’s.

1. Geen armoede: samen zorgen we voor toegang tot arbeid.

2. Geen honger: door arbeid zorgen we voor een duurzaam inkomen zodat er voorzien kan worden in levensonderhoud.

3. Goede gezondheid en welzijn: geen armoede en honger resulteert in een verbetering van welzijn. Het bieden van arbeid zorgt ook voor zelfvertrouwen.

5. Gendergelijkheid: man en vrouw krijgen dezelfde beloning en hebben dezelfde rechten.

8. Eerlijk werk en economische groei: wij bieden onze lokale agenten fairtrade toerisme met een eerlijke prijs aan. Met onze reizen geven we werk aan de lokale bevolking.

10. Ongelijkheid verminderen: door te reizen met Reisbrigade zorgen wij voor een eerlijkere verdeling van internationale geldstromen.

12. Verantwoorde consumptie en productie: we kiezen voor sociaal versterkende projecten en activiteiten waarbij de natuurlijke omgeving niet verstoord wordt.

13: Klimaatactie: we verspreiden bewustwording onder onze klanten en afnemers.

14. Leven in het water: we moedigen aan om plastic gebruik te beperken en activiteiten te kiezen die het zeeleven niet verstoren.

15. Leven op het land: er worden activiteiten aangeboden waarbij de natuurlijke omgeving niet verstoord wordt

16. Vrede, justitie en sterke publieke diensten: we bieden reizen aan waarmee reizigers verrijkt worden met de andere cultuur.

17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken: we investeren in samenwerkingen met reis- en non-profitorganisaties die dezelfde missie nastreeft.

Goede kinderbescherming

Wij vinden de bescherming van kinderen erg belangrijk. Daarom steunen wij actief de VvKR en End Sexual Exploitation of Children – ECPAT in de bescherming van (seksuele) kinderuitbuiting (in toerisme). Ben jij, samen met ons, ook alert? Vermoedens van kindermisbruik meld je op Don’t Look Away en bij Reisbrigade.

Een verre rondreis en toch duurzaam?

Een verre rondreis duurzaam? We hechten veel belang aan duurzaamheid, maar inderdaad: we bieden wel verre rondreizen en internationale vluchten aan. Is dat niet heel krom, mensen van Reisbrigade? Ja, dat klopt, maar om nieuwe culturen te ontdekken, moet je nu eenmaal reizen. Gezien de afstand naar onze bestemmingen is het vliegtuig daarvoor het beste vervoersmiddel. En stoppen met het maken van verre reizen is zeker geen oplossing, want het toerisme is in veel verre landen een belangrijke bron van inkomen. We vertellen onze visie hierover graag in ons blog Een verre reis en toch duurzaam.

Logo TravelifeTravelife

Reisbrigade onderneemt niet alleen op sociaal vlak, maar ook op duurzaam vlak. Sinds 21 maart 2022 zijn we Travelife Partner. Dit is hét certificaat in de internationale reiswereld voor reisorganisaties die duurzaam ondernemen. We vertellen je graag over onze aanpak voor verantwoord reizen in ons duurzaamheidsbeleid.

Onze partners

Trees for All
Samen met het VvKR bieden wij een concrete bijdrage aan een duurzame wereld en de uitstoot van CO2 compensatie door het planten van bomen.  Bij Trees for All kun je op twee manieren CO2 compenseren:

1. Doneer een aantal bomen per reis, met een minimale donatie van twee bomen, onder vermelding van de referentie VVKR.
2. Bereken je CO2-uitstoot per reis (gebaseerd op vlucht, autokilometers, energieverbruik), waarmee het aantal te doneren bomen wordt bepaald. Ook hier doneer je met de referentie VVKR.

Triodos bank
We vinden het belangrijk dat we weten wat er met ons geld gebeurt. Niet alleen ver weg in jullie vakantieland, maar ook met het geld dat we op onze Nederlandse bank zetten. Een duurzame bank, zoals de Triodos bank (‘een van de duurzaamste banken ter wereld’), investeert in duurzame ontwikkeling. Zo richt Triodos zich op positieve verandering en impact maken. Met onze bankrekening bij de Triodos bank weten we zeker dat ons geld goed terecht komt en wordt ingezet voor de missie van Triodos bank: helpen bij het creëren van een samenleving die de levenskwaliteit van iedereen beschermt en de menselijke waardigheid centraal stelt.

Raad van Advies

We houden ervan om dingen samen te doen. Samen maken we jouw droomreis en samen met onze Raad van Advies bepalen en bewaken we de koers van onze onderneming. De Raad van Advies geeft, jawel, advies en borgt onze maatschappelijke missie. Zij geven ons gevraagd én ongevraagd advies. Op deze manier wordt het sociale en duurzame karakter van Reisbrigade nog beter gewaarborgd.

Eigendomsverhoudingen

Reisbrigade BV is eigendom van Karavaan Holding BV. Karavaan Holding BV is de enige aandeelhouder. De eigenaar van Karavaan Holding BV is Kim Nooyens. En daar de eigenaar van is dan weer.. Nee, grapje! Kim is gewoon Kim. Het lijkt allemaal een beetje verwarrend misschien, maar het is heel gebruikelijk om te werken met een holdingstructuur. Zeker wanneer je meerdere organisaties wil gaan ontwikkelen en gelooft in partnerschappen in plaats van concurrenten.

Avontuur DichtbijZo begon Kim in 2020 samen met Saskia Griep de organisatie Avontuur Dichtbij. Saskia Griep is de oprichter van Better Places en die organiseren net als Reisbrigade ook verre reizen. Toch geloven wij niet in concurrentie maar juist in samenwerking, leren van elkaar en elkaar dingen gunnen. Avontuur Dichtbij is wat ons betreft het toppunt van duurzaam reizen.

Expeditie EuropaIn 2021 begon Kim dan weer samen met Silvie Sweegers (de directeur van Tiara Tours) Expeditie Europa. Ze zijn beiden geboren in het geweldige jaar 1980, hebben ook nog eens allebei twee jonge dochters en houden graag van een potje ondernemen. Ze misten nog een organisatie die echt gave, stoere familiereizen aanbiedt op de Nederlandse en Belgische markt. Dus ja, dan begin je die toch gewoon zelf (in het midden van een coronacrisis).

Voor jullie nu denken dat Kim haar focus helemaal kwijt is en maar aan het verzamelen is geslagen. Nee, binnen onze visie op het toerisme zijn dit de juiste stappen (naar onze bescheiden mening dan, he). Je hoeft niet elk jaar een verre reis te maken. Dat klinkt misschien raar uit de mond van iemand die verre reizen aanbiedt, maar er is genoeg moois te zien in Europa en zelfs nog dichterbij. Natuurlijk kan je nog wel een verre reis maken, want dat verrijkt je leven (en dat van je kinderen) ontzettend. Je leert zoveel van andere culturen en je brengt ook nog eens positieve impact. Dubbele win! Maar kijk ook eens naar de omgeving dichterbij huis en ga eens een jaar (of 2, 3) in Europa op vakantie of ga eens op micro avontuur in plaats van een stedentrip naar Barcelona of Rome. Kortom, ga eens iets anders doen en laat je niet leiden door hoogtepunten-lijstjes of influencers met gekke hoedjes op. En als je dat doet, dan zijn wij hier om je van informatie te voorzien voor al je avonturen.

Beloningsbeleid

Reisbrigade volgt de CAO Reisbranche en werkt met een gematigd loonbeleid. Dit betekent dat de factor tussen het laagste en hoogste salaris maximaal 3,5 is. De huidige factor is 2,1. Naast financiële beloning investeert Reisbrigade ook in secundaire arbeidsvoorwaarden. We willen ons team een inspirerende werkplek aanbieden, maar geven ook de vrijheid om thuis te werken. Eigen initiatief en zelfontplooiing juichen we heel hard aan en ondersteunen we waar mogelijk. Dit uit zich bijvoorbeeld in het verbreden van bestemmingskennis en werkzaamheden uitvoeren waar je sterk in bent en in wil groeien.

Jaarrekeningen

Jaarrekening 2020

Jaarrekening 2021

Stakeholdersanalyse

Reisbrigade werkt hard samen met en voor onze stakeholders. In onze beslissingen nemen we mee welke impact we hebben op onze stakeholders en door onze stakeholders te betrekken creëren we tevens meer draagvlak en impact. Wie zijn onze stakeholders? Voor wie werken we nu zo hard en wie helpt ons samen onze missie te bereiken? Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen in onze Stakeholderdialoog.

Theory of Change

In de Theory of Change laten we in het kort zien wat we doen. Het helpt ons om focus te houden op onze doelen. Welke doelen willen we bereiken, hoe kunnen we deze doelen bereiken en halen we onze doelen? Belangrijke vragen als je impact wil maken. De Theory of Change kan zo nu en dan veranderen en verdient daarom onze continue aandacht. In alles wat we doen houden we onze doelen en impact in gedachten.

Goed doen met impact

Na het ontwikkelen van een Theory of Change of Verandertheorie ga je impact meten. Impact geeft je sturing en motiveert om het hogere doel – Versterken van de sociaal economische positie bij de lokale bevolking – te blijven volgen. Het geeft inzicht of je op de goede weg bent naar wat je wil bereiken. Je kan op verschillende manieren meten, bijvoorbeeld door het afnemen van vragenlijsten, doen van diepte interviews en kwantitatieve analyses.

In augustus 2021 hebben we een cursus gevolgd die werd georganiseerd door Code Sociale Ondernemingen en Stichting Doen. Hier zijn we geïnspireerd en hebben we meer geleerd over het meten van impact. Vanaf 2022 zijn we met onze impactmeting aan de slag gegaan. Door middel van interviews en gesprekken met onze partners willen we een beter overzicht krijgen van de geldstromen en deze op een boeiende manier inzichtelijk maken. In april 2022 zijn we gestart met onze nulmeting. Deze nulmeting zorgt ervoor dat we de huidige situatie in kaart kunnen brengen. We bepalen als het ware onze startpositie en werken van daaruit verder.

Impactmeting Reisbrigade

1.Duurzame lokale reispartners werken samen met nationale partners

Sinds de oprichting van Reisbrigade in 2015 werken we samen met onze lokale partners. Juridisch worden ze reisdienstverleners genoemd en in vakjargon zijn het DMC’s (destination management companies). Sommige reisorganisaties spreken van reisagenten, maar Reisbrigade verkiest het woord partners. Voor ons definieert dat woord, partner, het best de gelijkwaardigheid. Wij zijn allebei afhankelijk van elkaar. Reisbrigade zorgt voor de reizigers en onze partners vertellen ons alles over hun vaderland en geven daarbij waardevolle tips. Wij selecteren en screenen onze partners op verschillende aspecten, waarvan duurzaamheid en sociaal ondernemen een belangrijk punt is. Wij sluiten met onze partners een contract en hier voegen wij onze Memo of understanding aan toe.  Deze memo bevat voorwaarden waaraan onze lokale reispartners moeten voldoen:

– partners moeten in het land van bestemming een vestiging hebben
– hebben minstens 80% lokale mensen in dienst
– hebben de intentie om in 2030 Travelife gecertificeerd te zijn
– betaalt het personeel minimaal het minimumloon
– werkt fair en transparant is in staat om (pro)actief kennis te delen over de ontwikkelingen van het land

We werken met 18 duurzame partners verspreid over onze bestemmingen. Onze partners werken op hun beurt weer samen met nationale partners voor het verzorgen van transport, accommodatie en gidsen. Denk hierbij aan lokale gidsen bij bezoek aan Andasibe in Madagascar, Annamarie met haar gezellige Bed and Breakfast in Hermanus, Zuid-Afrika of Little Wayan die onze transfers verzorgt in Bali.

In 2019 maakten ongeveer 500 mensen een reis met Reisbrigade. Daarvan ging ongeveer 60% met ons naar een Aziatische bestemming. Gemiddeld genomen kunnen we zeggen dat over de voorbije jaren 45% van de reissom over het landarrangement in het land van bestemming is gebleven. In Afrika is het gemiddelde hoger, namelijk 67%. Dit komt doordat er in Afrika meer gebruik wordt gemaakt van kleinschalige accommodatie die gerund wordt door lokale ondernemers.

2. Reisbrigade biedt reiziger vaker interactie aan met lokale bevolking

We proberen interactie te stimuleren door innovatief te werk te gaan. We horen graag van onze partners, verkeersbureau’s en tijdens de beurzen die we bezoeken, over nieuwe initiatieven en samenwerkingen. We houden ervan om onze reizigers minimaal 1 keer per reis te laten overnachten in een homestay. Tijdens een homestay overnachting slaap je bij lokale mensen thuis. Vaak ga je samen naar de markt om boodschappen te doen voor het avondeten. Vervolgens ga je samen aan de slag en tijdens het avondmaal ontstaan er mooie gesprekken over het leven in Europa en ter plaatse.

Onze reizigers vinden het ook fijn om tijdens de reis 1 chauffeur te hebben waarmee ze een band kunnen opbouwen. Dit zorgt voor meer interactie dan telkens een andere chauffeur te hebben.

Nadat onze reizigers terug zijn van de reis plannen we een evaluatiegesprek in. Tijdens dit gesprek bespreken we uitgebreid wat de reis heeft gebracht, of er daadwerkelijk veel interactie is geweest en of er nog tips zijn.

3. Per boeking is er een donatie aan een sociaal project

Vanaf 2022 kiezen we 1 (max 2) sociaal project per bestemming dat we willen ondersteunen en een duidelijke plaats geven op onze website en in onze reisbescheiden voor de reizigers. We hebben een aantal vuistregels opgesteld waar we graag hebben dat de projecten aan voldoen:

– is het initiatief minimaal 50% locally owned
– bestaat het project al minimaal 2 jaar
– ondersteunt het project het principe van people / planet / profit
– zijn de jaarverslagen inzichtelijk
– zijn er nieuwsbrieven, video’s of een website om te delen met reizigers

Per boeking gaat € 15,- naar het sociale project van de bestemming. Hiermee leveren we een bijdrage aan het versterken van de sociaal economische positie van de lokale bevolking.

Tot slot

Mis je informatie of is er iets dat je graag van ons wil weten? Wie weet heb je wel een tip voor ons. Heb jij opmerkingen en of vragen over onze aanpak? Neem dan contact op. Sinds eind 2021 staat Chantal van Gent Reisbrigade bij in alle zaken die te maken hebben met impact, duurzaamheid en sociaal ondernemen. Heb jij een vraag over sociaal en duurzaam ondernemen? Of wil je iets delen met Chantal? Je kunt haar mailen via chantal@reisbrigade.nl.

Heb je een vraag? App mij!